For lektor i datalogi på IT-Universitetet i København Claus Brabrand er logikken simpel: Hvis han bruger en time ekstra på at forberede sig, inden han skal ind og undervise et stopfyldt auditorium, så kan han gange den indsats med 180, når han skal vurdere udbyttet. Og det giver, som han siger, meget god mening i det store regnskab.
“Jeg elsker at undervise. Jeg kan næsten blive helt høj af det. Det er enormt tilfredsstillende at se de studerende blive meget, meget bedre til et eller andet,” siger han.
Ingen spørgsmål er dumme
I undervisningen gør Claus Brabrand sig altid umage med at forsøge at nå hver eneste studerende – og han er bevidst om at skabe en kultur, hvor ingen spørgsmål er dumme.
Jeg forsøger altid at finde et eller andet positivt i et spørgsmål. Det er med til at øge spørgelysten, fordi de studerende kan se, at der ikke er nogen risiko ved at stille spørgsmål”.
Humor er et af de andre virkemidler, han anvender for at skabe et godt klima i undervisningslokalet. For at fastholde de studerendes interesse gemmer han små jokes i fodnoterne på opgaverne og animerer slidene, så pointerne træder frem én efter én i en såkaldt striptease-effekt, mens biler og små mænd kommer susende ind fra siden. Jo mere tørt stoffet er, jo mere forsøger han at peppe det op.
Står bag prisvindende undervisningsfilm
Selvom Claus Brabrand elsker at flette små vittigheder ind i opgaverne, er det langt fra kun sjov og ballade. Der ligger gennemtænkte pædagogiske principper bag alt, hvad han foretager sig i undervisningen, og han har blandt andet produceret en prisvindende film om didaktiske principper i universitetsundervisning.
Filmen er oversat til en lang række sprog og har nået så stor udbredelse globalt, at den er i brug hele vejen fra Kina til Brasilien. En af filmens hovedpointer er, at underviseren skal være eksplicit om, hvilke kompetencer de studerende skal have ud af kurset. Undervisningen skal så træne disse kompetencer, mens eksamen skal måle på eller evaluere samme kompetencer. Der skal med andre ord være sammenhæng mellem læringsmål, undervisningsform og prøveform. Et princip, Claus Brabrand selv tilrettelægger al sin undervisning efter.
Datalogistudiet skal være tilgængeligt for de fleste
De softwareudviklere, Claus Brabrand uddanner, skal ud at skabe software, som styrer, hvordan alt fra vores kaffemaskiner til skatteinddrivelsessystemer fungerer.
“Næsten alt bliver jo efterhånden digitaliseret, og derfor er det vigtigt, at det er et repræsentativt udsnit af befolkningen, der programmerer de her ting, så det ikke er de få, der træffer beslutninger for de mange,” siger han.
Claus Brabrand forsøger derfor at vise den verden af muligheder, som åbner sig, når man kan programmere, til så bred en skare af studerende som muligt. Han har blandt andet medudviklet en IT Camp for gymnasiepiger, hvor de snuser til datalogien og lærer at programmere robotter. Og han har lavet et introkursus i grundlæggende programmering, som gør det lettere for nye, forudsætningsløse studerende at følge med.
“Introkurset er med til at udbrede diversiteten i optaget, så det ikke kun er for dem, der altid har programmeret hjemme i forældrenes garage,” siger han.
Taler otte sprog – foruden en række programmeringssprog
Selv hører Claus Brabrand til den gruppe, som ofte har programmeret derhjemme, og der gik ikke mange øjeblikke, fra han fik sin første Texas Instruments-computer i begyndelsen af 1980’erne, til han begyndte at udvikle spil til den. I dag vil han dog hellere slukke for computeren, når han har fri – og han undgår bevidst sociale medier som Facebook.
“Jeg vil hellere drikke vin med min kone og snakke og lege med børnene,” siger Claus Brabrand, som udover at mestre adskillige programmeringssprog taler otte forskellige sprog – blandt andet portugisisk. Et sprog, han lærte, da han i en periode arbejdede i Brasilien, hvor han mødte sin hustru, der dengang arbejdede som model. I dag bor parret med deres tre børn på Amager, hvor de holder farverige karnevalsfester for venner og familie.
Vigtigt at skabe prestige om god undervisning
Som forsker har Claus Brabrand også tidligere modtaget priser. Men han er meget stolt af nu også at modtage Undervisningsprisen.
“Prestige er jo vigtigt, fordi det skaber incitament. Så det at belønne god undervisning er helt klart vigtigt,” siger Claus Brabrand.
Pengebeløbet, som følger med prisen, vil han benytte til at udvikle nye undervisningsformer. Og så overvejer han at besøge en række af de internationale fyrtårne inden for udvikling af undervisning på universitetsniveau for at finde ny inspiration.
Blå bog:
Navn: Claus Brabrand
Titel: Lektor og leder af Center for Computing Education Research, IT-Universitetet i København.
Fagområde: IT, programmering, programmeringssprog, didaktik, undervisning i undervisning.
Fødested og bopæl: Født 20. maj 1973 i Aarhus. Bor i dag på Amager.
Kontaktoplysninger: Tlf.: +45 7218 5076, e-mail: brabrand@itu.dk
Foto: Søren Kjeldgaard | Tekst: Julie Hjerl Hansen